
Դաստիարակության, քաղաքավարության և վարվեցողության հարցերի շուրջ աոաջին գիրքը, որ կոչվել է §Կղերական կարգապահություն¦, կազմել է իսպանացի քահանա Պետրուս Ալֆոնսոն 1204 թ։ Հետագայում վարվեցողության կանոեների վերաբերյալ շատ գրքեր են տպագրվել։ 1716 թ. Համբուրգում լույս է տեսել §Պատշաճ ու հարգալիր զրույցի և կյանքի, բարձրաստիճան ու ազնվական անձերի, քեզ հավասարի և կանանց հետ վարվելակերպի, ինչպես նաև կանանց գեղեցիկ վարվելաձևեր ուսուցանելու կանոններ¦ գիրքը։
Ռուսաստանում էթիկետն առավել տարածում է գտել Պետրոս 1-ի օրոք։ 1709 թ. նա արձակել է մի հրաման, որի հմաձայն՝ պատիժ էր սահմանվում էթիկետի կանոնները խախտողներին։ Իսկ 1717 թ. նրա նախաձեռնությամբ տպագրվել է մի գիրք, որտեղ ներկայացվում էին պալատական վարվեցողության կանոնները։ Ավելի ուշ Եկատերինա 11-ը կազմել է §Էրմիտաժային էթիկետ¦ գիրքը, որտեղ նա ընթերցողներին կոչ էր անում ուտել համեղ կերակուրներ և խմել զանազան խմիչքներ, սակայն երբեք չգինովնալ այնքան, որ կորցնել ինքնատիրապետումը։ Իսկ էրմիտաժի հյուրերին խնդրվում էր ձեռք չտալ հախճապակյա թանկարժեք իրերին ու արձաններին։
Էթիկետի պատմական զարգացման ընթացքը պայմանականորեն կարելի է բաժանել 3 փուլի՝ դիվանագիտական, պալատական, քաղաքացիական։
Հնում էթիկետի կանոնները հիմնականում պահպանվում էին միջպետական դիվանագիտական հարաբերություններում, ինչի հետևանքով առաջին հերթին ձևավորվեց դիվանագիտական էթիկետը։
Հնագույն նամակագրական պայմանագրերից մեկր կնքվել է եգիպտական փարավոն Ռամգես Երկրորդի և խեթական թագավոր Հատուշիլ Երկրորդիի միջև Ք.ա. 1278 թ.։ Այդ պայմանագրով, որի պայմանները փորագրվել էին արծաթյա թիթեղի վրա, նրանք խաղաղություն էին հաստատում։ Սա դիվանագիտական էթիկետի առաջին նամակագրական արտահայտություններից էր։
Հույները գարգացրեցին դիվանագիտական էթիկետը ստեղծելով դեսպանական հանդիսավոր արարողակարգ։ Դեսպանների հովանավորը Հին Հունաստանում համարվում էր Հերմես աստվածը։ Ի պատիվ նրա՝ դեսպաններր կրում էին §Հերմեսի գավազաններ¦, որոնց գլխիկին ամրացված էին դափնու տերևներ, թռչնի թևեր և թանկարժեք քարեր։ Դափնու տերևները խորհրդանշում էին հունական դեսպանի փառքն ու պատիվը, թռչեի թևերը՝ շարժունությունը, իսկ թանկարժեք քարերը՝ խորամանկությունն ու ճարպկությունը։ Դեսպաններին տրվում էին ծալվող քարտեր, որոնցում նշված էին բանակցություններ վարելու հրահանգները։
Դիվանագիտական էթիկետը հետագայում զարգացավ Հին Հռոմում։ Հռոմից այլ երկրներ մեկնող դեսպանները կրում էին ոսկյա մատանիներ, որոնք խորհրդանշում էին նրանց ուժն ու հզորությունը։ Այդ մատանիները նրանց այլ պետությունների սահմաններն անարգել անցնելու և դեսպանական ուղեբեռները տեղափոխելու իրավունք էին տալիս։ Այլ երկրներից Հռոմ ժամանած դեսպաններին րնդունում էին հատուկ պաշտոնով մարդիկ՝ արարողակարգի մագիստրոսները։
Ավելի ուշ դիվանագիտական էթիկետը տարածվեց այլ երկրներում։ Այն մեծ դեր էր խաղում երկրների միջև միջպետական հարաբերությունների ձևավորման գործում, իսկ երբեմն էլ՝ րնդգծում էր երկրի հզորությունը։
Միջին դարերում էթիկետի կանոնները տարածվեցին բնակչության տարբեր խավերի՝ վաճառականների, գիտնականների, ուսանողների շրջանակներում։
էթիկետի պատմական զարգացման երկրորդ շրջանը նշանավորվում է պալատական էթիկետի ձևավորմամբ, որը զարգացման գագաթնակետին հասավ միջնադարում։ Պալատական էթիկետը խստորեն պահպանվում էր ֆրանսիական, անգլիական, առավել ևս իսպանական արքունիքներում։ Խստությունն այստեղ երբեմն ծայրահեղացվում էր, իսկ առանձին դեպքերում էթիկետի պահանջների խախտումը դիտվում էր որպես հանցագործություն։
Հայտնի է Իսպանիայում Ֆիլիպ 11-ի թագավորության տարիներին տեղի ունեցած մի դեպք։ Թագուհին ընկել է ձիուց՝ ընթացքի ժամանակ ոտքը թողնելով ասպանդակի մեջ։ Կատաղած ձին շարունակել է սլանալ՝ իր հետևից քարշ տալով թագուհուն։ Այս ամենը տեղի է ունեցել թագավորի բազմաթիվ պալատականների աչքի առջև, սակայն նրանցից ոչ մեկը չի համարձակվել մոտենալ և օգնել թագուհուն։ Վերջիվերջո, պալատականներից երկուսը, մարդասիրությունից դրդված, փրկել են թագուհուն և, թագավորի զայրույթից սարսափած, իսկույն հեռացել պալատից։
Մեկ այլ հիշարժան դեպք, որը կրկին տեղի է ունեցել Իսպանիայում։ Ֆիլիպ III թագավորի պալատում բռնկված հրդեհի պատճառով թագավորը այրել է իր զգեստի ժանյակները, սակայն չի փորձել հանգցնել կրակը, քանի որ պալատական հրդեհները հանգցնելու արարողակարգի համար պատասխանատու անձը այդ պահին բացակայել է պալատից։
Ֆրանսիայի թագավոր Լյուդովիկոս XIII–ը գործնական հանդիպում է նշանակում կարդինալ Ռիշելյեի տանը։ Գալով նրա մոտ՝ թագավորը կարդինալին տեսնում է անկողնում հիվանդ պառկած։ Պալատական օրենքների համաձայն՝ թագավորն իրավունք չուներ ենթակաների հետ խոսել նստած կամ կանգնած, եթե երանք պառկած էին։ Ուստի Լյուդովիկոս XIII–ը, նախքան զրույցը սկսելը, ստիպված է լինում պառկել Ռիշելյեի կողքին։
Միջնադարում վարքի խիստ սահմանված նորմերով էր առաջնորդվում ասպետական դասը։ Հագուստի ոճը, մասնավորապես՝ գլխարկները, հստակ կերպով արտացոլում էին տիրոջ հասարակական դիրքը։ Ասպետներն իրենց հեղինակությունը պաշտպանում էին թանկարժեք քարերով զարդարված հագուստ կրելով։
Մենամարտի ժամանակ իդեալական ասպետը պետք է մտածեր ոչ այնքան հաղթանակելու, որքան սեփական պատիվն ու արժանապատվությունը պահպանելու մասին։ Նա հակառակորդի մեջքին հարվածելու, ինչպես նաև անզեն հակառակորդին սպանելու իրավունք չուներ։ Եթե մարտի ժամանակ հակառակորդն րնկնում էր ձիուց, ասպետը ևս պետք է իջներ ձիուց։
Ասպետ պարտավոր էր լինել քաղաքավարի, պարկեշտ, առատաձեռն, վտանգի դեպքում պարտավոր էր օգնել թույլերին, կանանց և երեխաներին։ Միևնույն ժամանակ, իրենց դասին չպատկանող մարդկանց հանդեպ ասպետները գոռոզ էին, կոպիտ ու դաժան։
Միջնադարյան էթիկետի կանոններն աստիճանաբար կորցրեցին իրենց նշանակությունը և րուրժուական հարաբերությունների զարգացման հետ մեկտեղ այլ նշանակություն ստացան։
Ռացիոնալիզմի ներկայացուցիչները գտնում էին, որ էթիկետի կանոններն առաջին հերթին պետք է մարդուն սովորեցնեն զսպել այն բոլոր բուռն հույզերն ու նյարդային վիճակների դրևորումները, որոնք անընդունելի են հասարակության համար։ Դաստիարակված մարդու համար խիստ անհրաժեշտ պայման էր համարվում տարբեր կոնֆլիկտային իրավիճակներում ինքնատիրապետման ընդունակությունը։ Այդ հատկանիշը շատ էին գնահատում հատկապես անգլիացիները։ Դեռևս մանկուց նրանք իրենց երեխաների մեջ դաստիարակում էին ինքնազսպման և ինքնակառավարման հատկություններ։ Նրանց սովորեցնում էին հաղթահարել ցուրտն ու շոգը, ցավն ու վախը և ներշնչում էին, թե մարդը պետք է լինի սեփական հոգու §կառավարիչը»¦, թե' ուրախության, թե' վշտի, թե հաջողության ե թե' անհաջողության դեպքում նա պետք է անդրդվելի լինի։
Էթիկետի պատմական զարգացման երրորդ փուլր նշանավորվում է քաղաքացիական էթիկետի ձևավորմամբ և զարգացմամբ։ Քաղաքացիական էթիկետը ծնվեց դիվանագիտական և պալատական էթիկետների հիման վրա և լայն տարածում ստացավ։ Այն շատ նմանություններ ուներ դիվանագիտական էթիկետի հետ և դրանից տարբերվում էր միայն հանդիսավորության մակարդակով։
ժամանակակից էթիկետի կանոնները ձևավորվել են եղածների հիման վրա։ Դրանց մասին կշարադրվի ստորև։
Комментариев нет:
Отправить комментарий